Sök:

Ämnesövergripande undervisning

Så beskrivs premisserna, processen och produkten av aktiva lärare, i examensarbeten skrivna av lärarstudenter.


Denna undersökning syftar till att identifiera de aspekter som anses fördelaktiga vid genomförandet av ämnesövergripande undervisning på högstadiet och gymnasiet. Studien tar en konstruktivistisk och fenomenografisk utgångspunkt i Biggs 3P modell (2003) där tre olika delar beskrivs: premiss, process och produkt. Premisserna innefattar eleverna och den lärandemiljön som undervisningen bedrivs i, processen är det undervisningssätt som används och ses i denna studie som ämnesövergripande undervisning, och produkten ses som elevernas läranderesultat. I studien används textanalys som metod, där tio examensarbeten från lärarprogrammet har analyserats. Examensarbetena är från spridda universitet runtom i Sverige och behandlar ämnesövergripande undervisning. I alla examensarbeten har författarna använt sig av intervju som metod för att undersöka ämnesövergripande undervisning. Resultatet visar på att det finns olika definitioner av ämnesövergripande undervisning och att arbetet läggs upp på olika sätt. Eleverna beskrivs vara starka för att få ut maximalt av undervisningssättet och lärandemiljön har en stor inverkan på processen. Detta då olika ramfaktorer så som organisation, mentalitet och inställning gentemot ämnesövergripande undervisning spelar stor roll för dess genomförande. Resultatet visar även att målet med ämnesövergripande undervisning är en djupare förståelse för helheter och att det är detta läranderesultat, tillsammans med ökad allmänbildning och bättre färdigheter inom områden som problemlösning och samarbete, som karaktäriserar läranderesultatet för ämnesövergripande undervisning. 

Författare

Elisabeth Sterner Jakobsson Hannah

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..