Sök:

"Jag vill kunna guilty pleasure-lyssna på Kristina från Duvemåla ifred"

En studie om användning och musiklyssningsvanor på Spotify & Facebook


Den snabba och växande utvecklingen inom såväl sociala medier som musikstreamingsajter ger användarna helt nya förutsättningar. Musik som tidigare kan ha varit svår att få tag på har aldrig varit mer lättillgänglig eller billigare. Sociala medier har blivit människans verktyg att smidigt promota sig själv, ett företag eller att enkelt kommunicera med varandra. Dessa i en kombination skapar en process som ska gynna användaren såväl som upphovsmakarna. Denna studie applicerar primärt Uses & Gratifications-teorin som tillvägagångsätt för att förstå användarnas motivering av musikstreamingsajten Spotify i relation till sociala mediejätten Facebook. För att få en djupare förståelse för hur relationen mellan Facebook och Spotify influerar användarnas upplevelse av tjänsterna samt utformar användarnas identitet i relation till musik, gjordes en kvantitativ surveyundersökning i Stockholmsområdet under april månad 2015. Undersökningen resulterade i en rad intressanta inblickar i hur kommunikations- och musikstreamingtjänster idag blivit alltmer sammansvetsade och hur detta bidrar till användarnas aktivitetsmönster såväl som konsumtionsvanor.

Författare

Henrik Ljungqvist Ida Liszke

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/JMK

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..