Sök:

"Det är upplevelsen som är i fokus"

En studie i hur en Destinations-Marknadsfo?rings-Organisation kan fo?rsta? turistens fo?rva?ntningar och skapa den destinationsupplevelse som efterfra?gas.


Fra?gesta?llning: Hur kan DMOs arbeta fo?r att fo?rsta? turisternas fo?rva?ntningar info?r en destinationsupplevelse?Syfte: Syftet med underso?kningen a?r att skapa en fo?rsta?else fo?r turisternas fo?rva?ntningar, ba?de hur de skapas och hur de kan pa?verka turistens uppfattade destinationsupplevelse. Vi vill a?ven kunna fo?rklara hur turister kan delas in i olika ma?lgrupper baserat utifra?n vad de efterfra?gar av en destinationsupplevelse. Slutligen syftar underso?kningen till att kunna fo?rklara fo?r DMOs hur de kan arbeta med ha?nsyn till turisternas fo?rva?ntningar i framtida destinationsutveckling.Metod: Uppsatsen har haft en deduktiv ansats med ba?de ett sambandsbaserat och beskrivande syfte. Underso?kningen innefattar ba?de kvantitativa och kvalitativa metoder. Datainsamlingen genomfo?rdes via fokusgrupp, enka?t och dagbo?cker. Resultat: Fo?r att fo?rsta? hur turistens fo?rva?ntningar bildas bo?r en DMO dela in turisterna i ma?lgrupper baserade pa? vilken destinationsupplevelse de so?ker. Olika segment bildar sina fo?rva?ntningar pa? olika sa?tt vilket go?r det viktigt att differentiera sin kommunikation till turisten fo?r att kunna pa?verka fo?rva?ntningarna.Begra?nsningar: Underso?kningen av DMOs a?r pa? regional niva?, vilket begra?nsar underso?kningen till att inte uttala sig om DMOs pa? nationell eller lokal niva?. Turisterna vi har underso?kt a?r fritidsturister som a?r bosatta i Sverige, vilket go?r att underso?kningen inte a?r ga?llande fo?r affa?rsresena?rer eller turister som a?r bosatta utanfo?r Sverige.Teoretiskt och praktiskt bidrag: Det teoretiska bidraget besta?r av att vi har kunnat konstatera att Parasuramans et al. (1985) gapmodell a?r applicerbar pa? en destination, med vissa anpassningar till turismlitteraturen. I slutsatsen presenteras den teoretiska modell som illustrerar gapen fo?r en destination. Det praktiska bidraget besta?r av rekommendationer som en DMO kan fo?lja fo?r att steg fo?r steg o?verbygga gapen. 

Författare

Matilda Hedman Cornelia Hertzman Sara Smedberg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..