Sök:

Vind, eld, vatten och jord

Hur pedagoger på en specifik förskola uppfattar sin utemiljö


Detta arbete handlar om hur ett antal pedagoger, på en speciellt utformad förskola, ser på förskolans utemiljö samt deras uppfattning om hur barnen använder den specialdesignade gården. Den aktuella förskolan har en stor naturgård vilket många forskare anser vara den bästa miljön för barnen att vistas på under den dagliga utevistelsen.Metoder som används är både av kvalitativ och av kvantitativ karaktär. I den kvalitativa forskningsmetoden har vi använt intervjuer som verktyg. Vi har intervjuat fem pedagoger samt verksamhetschefen. Alla pedagoger på den aktuella förskolan har fått en enkät att besvara och där igenom fick vi fram de kvantitativa svaren som ett komplement till de kvalitativa svaren.Resultatet visar att pedagogerna upplever att gården utgör en bra utemiljö för barn. Vidare uttrycker pedagogerna att den fria leken är väldigt viktig för barnens lärande då de använder mycket naturmaterial under leken. De pedagoger som varit med i undersökningen är positiva till gårdens utformning och trots ett stort antal barn sker det sällan konflikter. Fördelen med naturmaterialet är att det oftast finns många av varje föremål så barnen slipper att hamna i konflikter samt att det inte blir samma konkurrens om naturmaterial.

Författare

Jessica Svensson Ann Roos

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..