Vilka förväntningar har banken på revision
en fallstudie om förväntningsgapet inom revision
Förväntningarna på revision/revisorerna är många och kan ibland bli orimligt höga eller orealistiska. De olika behov och förväntningar som finns på revisorn har skapat en inbyggd konflikt i revisorrollen samt bidragit till att det många gånger uppstått ett förväntningsgap inom revision. Denna uppsats syfte är att redogöra för bankernas förväntningar på revision, identifiera om det finns ett förväntningsgap inom revision mellan revisorer och banker samt om ett förväntningsgap existerar, förklara orsakerna till detta. Uppsatsen bygger på en fallstudie där tre auktoriserade revisorer samt fyra banktjänstemän intervjuats. Resultatet indikerar att ett förväntningsgap existerar dem emellan och att dess orsak främst beror på att banken har för höga förväntningar på revision. De för höga förväntningarna beror på att banken inte fullt ut förstår revisionens innehåll, bankens tolkning av revisorernas servicerelaterade signaler, deras höga förtroende för revision samt bankens behov av att känna trygghet vid sina kreditbeslut.