Sök:

Vem är du bakom datorskärmen?

Who are you behind the screen?


Syftet i vår kandidatuppsats var att belysa gymnasieungdomars egna berättelser av sin presentation på Facebook och Instagram, och hur användandet påverkar deras identitetsskapande samt deras tankar kring användandet av dessa sociala medier. Vår studie är gjord utifrån en kvalitativ ansats där vi intervjuat nio ungdomar i tre fokusgrupper. De använda teorierna i studien består av det dramaturgiska perspektivet av Erving Goffman och modernitet och självidentitet av Anthony Giddens. Tillsammans med dessa används också aktuell forskning inom området.Resultatet visar att Facebook och Instagram är en stor del av gymnasieungdomarnas vardagliga liv och att de deltar för att de inte vill vara utanför. Forumen står för kommunikation med kontaktnätet, underhållning och vardaglig uppdatering om event och publicering av bilder på speciella händelser. Presentationen som framförallt sker genom bilder är betydelsefull för ungdomarna då de ser denna som ett ansikte utåt för de andra användarna i forumen. Den information informanterna delar med andra ska vara en spegling av deras liv, men de poängterar även att det är lätt att visa en justerad bild, eller skapa en helt annan identitet bakom datorskärmen om de så önskar. Användandet av Facebook och Instagram påverkar ungdomarnas identitetsskapande till viss del genom reflektion om sig själv utifrån andra användare.Resultatet visar även att informanterna tar ett steg  från  Facebook och går istället till att använda och uppskatta den sociala median Instagram i allt högre grad. Informanterna anser att Facebook har gått från att vara av privat karaktär till att bli en mer offentlig arena. Den privata rollen har Instagram istället tagit över då presentationen genom bilder är mer intressant där de kan styra vilka användare som får ta del av dem.Nyckelord: identitetsskapande, Facebook, Instagram, presentation, användande.

Författare

Hanna Jonsson Sabina Gustafsson

Lärosäte och institution

Högskolan Väst/Avd för socialpedagogik och sociologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..