Sök:

Världshistorien runt hörnet

den lokala historien som
utgångspunkt i historieundervisningen


I detta examensarbete hade jag syftet att studera ifall lokalhistoria konkretiserar historieundervisningen och därmed skapar förutsättningar för motivation till lärande hos elever som studerar historia. De teoretiska utgångspunkterna togs ur styrdokument för de frivilliga skolformerna och ur tidigare forskning. Modellen för lärandet innebar att den lokala historien kopplades samman med den globala. Tillvägagångssättet, vilket omarbetades under projektets gång för att passa in i planeringen, innebar genomgångar av en tidsepok med fokus på den lokala historiens koppling till den globala historien. Denna modell för lärande efterföljdes av en enkätundersökning. Även intervjuer och observationer användes som mätinstrument för att kunna avläsa ett resultat. Undersökningen genomfördes i två gymnasieklasser om 24 respektive 12 elever. Resultatet av utvecklingsarbetet visade att deltagande elever ansåg att lokalhistoria konkretiserar historieundervisningen och därmed skapar förutsättningar för motivation till lärande vid historiestudier. Av resultatet att döma är denna modell för lärande inom historieämnet värdefull för elevernas motivation och praktiskt användbar i skolans arbete.

Författare

Noomi Sundström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..