Sök:

Varierande undervisningsmetoder - ett sätt att skapa
motivation?


Syftet med vårt arbete var att få en uppfattning om hur språklärare i engelska och svenska ser på varierande undervisningsmetoder som ett sätt att skapa motivation bland sina elever. För att få reda på detta har vi gjort en enkätundersökning (enkäter med öppna frågor) bland sex språklärare på en skola, åk 7?9, i Kalix kommun, som varit yrkesverksamma mellan 8-26 år. Vi identifierade tre aspekter av motivation, nämligen behov, intresse och lust att lära. Resultatet visar att alla lärarna är överens om att varierande undervisningsmetoder skapar motivation och lust att lära. De lärare som varit yrkesverksamma längst har större erfarenhet och känner sig därigenom säkrare i sitt arbetssätt. Detta medför att deras elever är ganska motiverade medan de lärare som har mindre antal år i yrket prövar olika läromedel för att hitta ett passande arbetssätt för alla elever. De eleverna har varierande motivation. Det vi också kunde utläsa av vår enkätundersökning var att de elever som läser ytterligare ett språk förutom engelska, är mycket motiverade för språkinlärning medan de elever som har engelska som språkval är omotiverade för deras studier i språket.

Författare

Wennberg Nadejda Granström Monica

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..