Sök:

Vad gör matematiken i förskolan?

Diskurser och konstruktioner av matematik i förskolan


I förskolan har matematiken varit olika framträdande genom historien. Idag kan matematiken sägas vara i fokus, med stöd i både läroplan och forskning. Studiens syfte är att undersöka hur matematiken konstrueras i pedagogers (sam)tal om matematik och barn vid planerings- och reflektionstillfällen i förskolans kontext. Frågeställningarna handlar om vilka diskurser kring matematik och vilka konstruktioner av barn som framträder i pedagogers samtal samt hur de olika diskurserna förhåller sig till varandra. Studiens teoretiska ramverk utgörs av socialkonstruktionistiska, postmoderna och Foucault-inspirerade diskursanalytiska utgångspunkter. Det empiriska materialet har samlats in genom deltagande observation i fem olika arbetslag, totalt har 16 pedagoger deltagit. Studien lyfter fram tre diskurser, i enlighet med dem kan matematiken talas fram via språket och göras via aktiviteter. Matematikens berättigande i förskolan motiveras med att barnen behöver ha hållbara erfarenheter med sig i sitt fortsatta lärande. Pedagogers tal om matematik kommer att påverka den verksamhet de iscensätter genom val av material och rum för det tänkta lärandet. Makten synliggörs i konstruktionerna av både matematiken och barnen i den studerade kontexten och påminner om pedagogers ansvar för att ge alla barn rika möjligheter att lära sig och utvecklas.

Författare

Moa Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..