Sök:

Vad gör man om barnet inte vill? En studie i hur fyra arbetsterapeuter inom barn- och ungdomshabilitering beskriver vad som är betydelsefullt för barns motivation.


Då barn kommer till en barn- och ungdomshabilitering är de i behov av hjälp med olika saker som inskränker och försvårar deras liv. Att få ett barn motiverat till att prova ut hjälpmedel eller träna sådant som deras kamrater kunnat i flera år, kanske inte alltid är så lätt. Studiens syfte var att undersöka hur arbetsterapeuter inom barnhabilitering beskriver vad som är betydelsefullt för barns motivation. Metoden för datainsamlingen var att intervjua fyra arbetsterapeuter på olika barn- och ungdomshabiliteringar. Intervjuerna bearbetades genom att materialet kategoriserades. I resultatet framkom tre kategorier som har betydelse för motivationen. Den första kategorin handlar om att arbetsterapeuten etablerar en relation med barnet för att sedan kunna erbjuda ett sammanhang som är meningsfullt och tryggt. Den andra kategorin handlar om den motivation som kommer inifrån barnet självt. Den tredje kategorin handlar om hur barnets motivation påverkas av faktorer som kommer från omvärlden.

Författare

Ann-Louise Samuelsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Avdelningen för arbetsterapi och gerontologi

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..