Sök:

Va? Jag har inte gjort skiten

en fallstudie om webb-baserad
matematikdidaktisk programvara


Det övergripande syftet i denna studie är att belysa elevers erfarenheter av IKT-användningen (Informations- och kommunikationsteknik) i matematikundervisningen. Arbetet består av två delar, en litteraturstudie och en fallstudie. I litteraturstudien presenteras faktorer för datorprogram inom matematikundervisningen samt olika klassificeringar av matematikdidaktisk programvara. Fallstudien genomfördes i åk 1 på gymnasiets naturvetenskapliga program. Syftet var att undersöka elevers erfarenheter av datorstöd i matematikundervisningen och elevers användning av webb-baserade diagnostisk programvara. Resultaten från undersökningen ligger i linje med tidigare utförd forskning inom området. Viktiga faktorer för användandet av webbbaserade system visar sig vara användaracceptansen och integreringen i undervisningen. Moment som inte är integrerade i undervisningen utförs inte även om momentet kan stödja elevens lärande. Eleverna är skeptiska till att arbete med datorprogram kan ersätta övningar med penna och papper.

Författare

Simon Mörtberg Stefan Sollander

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..