Va? Jag har inte gjort skiten
en fallstudie om webb-baserad
matematikdidaktisk programvara
Det övergripande syftet i denna studie är att belysa elevers erfarenheter av IKT-användningen (Informations- och kommunikationsteknik) i matematikundervisningen. Arbetet består av två delar, en litteraturstudie och en fallstudie. I litteraturstudien presenteras faktorer för datorprogram inom matematikundervisningen samt olika klassificeringar av matematikdidaktisk programvara. Fallstudien genomfördes i åk 1 på gymnasiets naturvetenskapliga program. Syftet var att undersöka elevers erfarenheter av datorstöd i matematikundervisningen och elevers användning av webb-baserade diagnostisk programvara. Resultaten från undersökningen ligger i linje med tidigare utförd forskning inom området. Viktiga faktorer för användandet av webbbaserade system visar sig vara användaracceptansen och integreringen i undervisningen. Moment som inte är integrerade i undervisningen utförs inte även om momentet kan stödja elevens lärande. Eleverna är skeptiska till att arbete med datorprogram kan ersätta övningar med penna och papper.