Sök:

Upplevelser och effekter av utbildning i förflyttningsteknik bland vårdpersonal

en kvalitativ intervjustudie


Belastningsrelaterade besvär och sjukskrivningar orsakade av detta är ett stort problem bland vårdpersonal. Vårdarbetet består ofta av tunga lyft och patientförflyttningar och för att underlätta dessa används förflyttningsteknik. Syftet med denna studie var att beskriva hur vårdpersonal upplever att arbeta med förflyttningsteknik efter utbildning. Studien baserades på intervjuer och informanter var två personliga assistenter och tre vårdbiträden från hemtjänsten. Vid analys av materialet användes en kvalitativ innehållsanalys som resulterade i tre kategorier. ?Effekter av utbildning? där resultatet visade att informanterna upplevde förflyttningsteknik positivt och att de efter utbildning använde sig av detta i sitt dagliga arbete. Förflyttningstekniken upplevdes påverka arbetstyngden positivt, vilket ledde till minskade ryggbesvär hos drabbad personal. ?Faktorer som påverkar användandet av förflyttningsteknik? identifierades i huvudsak vara hinder i form av en negativ inställning till förflyttningsmetoder hos brukare och deras anhöriga. Ett konsekvent arbetssätt i arbetslaget, där alla arbetar på samma sätt, upplevdes ge möjligheter för en skonsam arbetsteknik och en bättre arbetssituation. ?Behov av utbildning? innefattade informanternas upplevda brist på tillräcklig utbildning i förflyttningsteknik. Informanterna beskrev ett behov av utbildning både tidigare och oftare än vad som i dagsläget ges. Ur studiens resultat upptäcktes ett spänningsfält mellan brukare och deras integritet kontra vårdpersonalen och deras arbetsmiljö som försvårade personalens arbete.

Författare

Marie Grimståhl Anna Wilhelmsson

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..