Ungdomars attityder gentemot främlingsfientlighet
ett försök att genom värderingsövningar medvetandegöra ungdomars attityder gentemot främlingsfientlighet
Syftet med vårt förändringsarbete var att genom värderingsövningar medvetandegöra ungdomars attityder gentemot främlingsfientlighet. Under vår utbildningstid har vi kunnat observera en bristande förståelse hos ungdomar för andra kulturer och en rädsla för det främmande. Skolverket, (1995) menar att främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser. Med stöd av detta har vi gjort ett förändringsarbete med en ungdomsgrupp i en förening inom Skellefteå kommun. Vi hade sju lektionstillfällen till vårt förfogande där vi arbetade med pedagogiska värderingsövningar och gruppdiskussioner för att få till stånd ett förändringsarbete. Vi har använt oss av två mätmetoder intervjuer och observationer för att på bästa möjliga sätt uppnå syftet med vårt förändringsarbete. Resultatet visade att ungdomarna hade blivit mer medvetna om sina egna attityder efter våra lektionstillfällen tillsammans. Slutsatsen som vi drar utifrån detta arbete är att genom värderingsövningar och öppna gruppdiskussioner går det att medvetandegöra ungdomars attityder inom det komplexa begreppet främlingsfientlighet.