Trygghetsgruppens implementering
Elevers uppfattning om skolans antimobbningsprogram
Syftet med denna studie var att ta reda på hur väl inarbetad skolansantimobbningsprogram var hos eleverna. Studien som gjordes var av enkvantitativ ansats där en enkätundersökning hos elever i årskurs nio genomfördesför att besvara studiens frågeställningar. Resultatet visade att majoriteten aveleverna i årskurs nio inte kände sig bekanta med skolans Trygghetsgrupp. Mångahade heller inte koll på vilka som tillhörde Trygghetsgruppen och visste alltså intevilka de skulle vända sig till när mobbningen inträffade. Resultatet påvisade ävenatt elever som utsatts för mobbning inte haft kunskap om Trygghetsgruppensarbete. Dock visade resultatet att de som kände till Trygghetsgruppen kände sigtryggare på skolan, något som kunde tyda på att när Trygghetsgruppen väl blivitbekant för eleverna verkade deras arbete eventuellt ha effekt.Sammantaget verkar Trygghetsgruppens arbete vara verkningsfullt, men bara förde elever som känner till den, vilket långt ifrån alla ? särskilt inte de som mestbehöver den ? gör. En stor brist verkar ligga i att Trygghetsgruppen inte ärtillräckligt kända av eleverna