Sök:

Trädgården i bloggosfären

blogg och landskapsarkitektur, i ett samhälle alltmer influerat av populärkultur.


Dagens huvudrubrik: Den nya trädgårdstrenden är här! Medietrenden är tydlig; trädgården har blivit populärkultur och via tidningarnas löpsedlar, tv, inredningsmässor etc. letar den sig ut till en allt bredare publik. Trädgården framställs i populärpressen som ny och modern med en tydlig trendfokus där utseende och form framhålls, något som ofta baserar sig på marknadsekonomiska incitament. Trädgården som ?trendig? är en bild som inte sällan bekräftar den allmänna uppfattningen, eller förutfattade meningen om man så vill, om trädgården som en förlegad eller gammaldags företeelse. Jag ställer mig frågan hur jag som landskapsarkitekt ska förhålla mig till den alltmer inflytelserika populärkulturen ? måste vi hitta nya sätt att kommunicera? Kanske kan vi ta tillvara de förutsättningar som skapats av den pågående medieutvecklingen och med detta som utgångspunkt skapa en nytolkning av trädgården? Jag fick idén om en trädgårdsblogg då jag konstaterade att trädgård på Internet inte tycks visa ett spår av det trendfokus som kännetecknar rapporteringen i populärpressen. Här är trädgården fortfarande traditionellt odlingsrelaterad, något som kombinerat med ett till synes växande intresse för trädgårdsdesign skapar en möjlighet. Det var ur detta perspektiv som jag inledde min studie kring ämnet med målet att skapa en blogg om trädgårdsdesign på Internet. Men skapandet av en trädgårdsblogg ledde också till svårigheter, och antagandet om en ?trädgård i populärformat? sattes på sin spets. Är det överhuvudtaget möjligt att som landskapsarkitekt ha en kommersiell och marknadsinriktad ståndpunkt utan att motsäga sig själv? Med dessa frågor som grund formulerades en forskningsuppgift, med syfte att undersöka hur jag med bloggens hjälp kan ta ett steg mot en förnyelse av trädgård som ett kulturellt fenomen. Detta undersöks genom en tvärvetenskaplig ansats där jag diskuterar landskapsarkitektur och trädgård i förhållande till uppsatsens två huvudbegrepp: populärkultur och blogg. Slutsatserna visar att det i Internetträdgården skapas ett intressant möte mellan medievärlden och landskapsarkitekturen. I mötet uppstår det oväntade, bloggen smälter samman med trädgården som nyskapas i en virtuell skepnad. Trädgården har utvecklats från sin ursprungliga form och får på Internet ett eget liv där begreppet trädgård får en ny innebörd. Jag vill påstå att denna konvergens bidrar till det som jag vill kalla en förnyelse av trädgården som kulturellt fenomen. Trädgårdsbloggen blir en unik företeelse och en välkommen utvidgning av den designteoretiska trädgårdsdiskursen. Välkommen till den nya trädgården i bloggosfären, där landskapsarkitektur möter mediekultur, det professionella blandas med det folkliga, tradition med trend, där det populära existerar sida vid sida med den ?fina? och den ?folkliga? kulturen, och där en ny kommunikationsarena skapas öppen för alla att delta.

Författare

Katarina Svensson

Lärosäte och institution

SLU/Landscape Architecture (until 121231)

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..