Sök:

TAKK "Ett bra verktyg i alla lägen"

Några pedagogers syn på användandet av tecken i förskolans verksamhet


Tidigare studier om ledarskap har fokuserat på att studera formellt ledarskap ur ett individperspektiv. Detta har sedan utvecklats till studier om ledarskap som en delad process, där ledarskap utarbetas av fler än en person. En relativt ny inriktning inom ledarskapsområdet menar att ledarskap borde studeras som en praktik, där ledarskap uppstår i sociala interaktioner och som en process av kulturskapande. Baserat på dessa antaganden har ett nytt teoretiskt begrepp introducerats, ledarskapskultur. I denna studie bidrar vi med kunskap kring detta nya begrepp, vilka möjligheter och utmaningar en förändrad ledarskapskultur ställs inför och hur dessa kan hanteras.Forskningen har genomförts som en fallstudie på Malmen, ett större svenskt metallföretag som nyligen implementerat en ny ledarskapsfilosofi. Undersökningen inleddes med en litteraturstudie, där tidigare och aktuell forskning inom området utformades till studiens teoretiska ramverk. Parallellt med detta har empiri och data samlats in i en kombinerad intervju- och observationsstudie på Malmen.Studiens resultat visar att det finns en utmaning för företag med att formulera visioner och värderingar som motsvarar deras strategiska mål. Vidare kunde även konstateras att subkulturer som växer fram inom den gemensamma kulturen bör beaktas, då dessa potentiellt kan hindra en förändring av ledarskapskulturen. Kulturella artefakter utgör både en utmaning och en möjlighet där effekten av dessa beror på utformning och införandet av dessa. Slutligen visar studien att de möjligheter och utmaningar som identifierats kan hanteras genom att skapa identitet och ansluta de anställda till gemensamma visioner och värderingar.

Författare

Anna Ernervik

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..