Sök:

Synen på engelskundervisning i årskurs 9 hos en lärare och fem elever

Med fokus på val, användning och utvärdering av läromedel


Läraren står inför ett stort utbud och stora möjligheter till variation i användningen av läromedel idag. Vilka läromedel som väljs i undervisningen beror på olika ramfaktorer såsom elevgruppen, deras prestationsförmåga, intresse, motivation, tid och skolans ekonomiska resurser.I vår studie presenteras hur en lärare och hennes fem elever upplever engelskundervisning och vilka deras åsikter är kring läromedlen. Studiens utgångspunkt är en kvalitativ undersökning baserad på intervjuer med denna lärare och dessa elever.Vårt syfte är att belysa hur elever och lärare upplever undervisning i engelska i årskurs 9 med fokus på val, användning och utvärdering av läromedel.Resultatet visar att eleverna efterfrågar mer muntlig engelska under lektionstiden, vilket inte tycks tillgodoses med de läromedel som används. Eleverna har trots detta en positiv inställning till de läromedel som används samt till engelskundervisning och de ser fördelar med färdigheter i ämnet. Betydelsen av engelska språket för kommunikation med omvärlden anses viktig. Även betydelsen av IKT som läromedel i undervisningen visade sig vara stor för eleverna även om användningen av densamma var begränsad. Att knyta undervisningen till elevernas erfarenhetsvärld visade sig vara mycket väsentligt för elevernas motivation att lära. Läraren underströk betydelsen av diverse faktorer som har en betydelsefull roll i valet av läromedel samt i planering och utformning av engelskundervisning i form av elevernas olika behov, deras förmåga till ansvarstagande och mognadsgrad samt ekonomiska resurser och tid.Väl strukturerad undervisning visade sig vara uppskattad av både lärare och elever då detta tydliggör undervisningen i stora klasser med diverse problem. En strukturerad läroboksundervisning förenklar dessutom för läraren att följa kursplanen. Vad gäller elevers delaktighet i val, användning och utvärdering av läromedel visade sig denna delaktighet vara liten. Eleverna ansåg att läraren med sin kompetens var bättre rustad att bestämma om undervisningen och de sade sig ha fullt upp med alla andra krav som ställs på dem i skolan.

Författare

Catharina Bergman Lada Eriksson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..