Sök:

Spela utan smärta

En kvalitativ studie om hur stråkinstrumentundervisning kan bedrivas på ergonomisk grund


Denna uppsats syftar till att utveckla en förståelse för hur stråkinstrumentundervisning kan bedrivas då syftet är att lära ut en ergonomisk riktig spelteknik som förebygger hälsoproblem. Fokus i studien har varit på nybörjarundervisning samt HUR elever spelar. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativ metod. Sex ergonomiskt kunniga och intresserade musiker och pedagoger har intervjuats. Deras specialområden är musikerergonom, sjukgymnast, kontrabasist, forskare, alexandertekniklärare och cellopedagog. Den kunskapsöversikt som presenteras i uppsatsen handlar om förhindrande av musikrelaterade hälsoproblem, utveckling av en fri spelteknik samt några pedagogiska konsekvenser utifrån fallstudier som gjorts på barn. Alexanderteknik, som bland annat handlar om effektiv muskelanvändning och ändring av felaktiga vanor, utgör den teoretiska utgångspunkten för studien. Resultatet visar bland annat att stråkinstrumentundervisning på ergonomisk grund ska utgå från läraren och dennes interaktion med eleven och kräver att läraren har kunskap och medvetenhet om ämnet ergonomi. Vidare visar resultatet på betydelsen av att i undervisningen prioritera kvalitet framför kvantitet, att anpassa undervisningen efter elevens olika muskulära och psykiska förutsättningar och att se eleven i ett helhetsperspektiv. Exempel på viktiga moment i tillvägagångssätt för stråkundervisning på ergonomisk grund handlar om att bevaka elevens lust och ha en sund balans i progressionen.

Författare

Emma Karp

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Musikhögskolan Ingesund

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..