Sök:

Sociala aktiviteter för personal i IT-företag


I dagens samhälle, med förändringar i organisation och arbetsätt, verkar de sociala behoven hos personalen få ökande utrymme. På allt fler ställen, till exempel i tidningsartiklar, platsannonser och på hemsidor ser man att företag erbjuder sin personal sociala aktiviteter utanför arbetet. I denna rapport redovisas en undersökning där syftet med de sociala aktiviteterna har undersökts. Dessutom beskrivs den sociala arbetsmiljön och den upplevda effekten av aktiviteterna, ur både personalens och ledningens perspektiv. För att kunna undersöka syftet med dessa har hjälp tagits av tidigare forskning som bland annat organisationsteorier, gruppteorier samt systemteorier. Undersökningen var kvalitativ och baserades på kvalitativa intervjuer med både ledare och medarbetare på tre IT-företag. För att analysera resultatet användes en modifierad form av grounded theory. Det framkom av resultatet att både medarbetare och ledare ansåg att syftet med de sociala aktiviteterna var att stärka gruppen för att på det sättet förbättra kommunikationen och samhörigheten inom gruppen eftersom en väl fungerande dialog gör det lättare att samarbeta. Detta skulle leda till förbättrat arbetsklimat och förhöjd arbetsprestation. Samtliga intervjuade hävdade också att den sociala arbetsmiljön förbättrades tack vare de sociala aktiviteterna. Det framkom även vid intervjuerna att det aldrig genomfördes några utvärderingar efter aktiviteterna.

Författare

Marita Holst Sandra Nordlund Sarah Olsson

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..