Sök:

Skönlitteraturens roll och funktion

inom svenskundervisningen på gymnasiet


Uppsatsen handlar om litteraturundervisningen i ämnet svenska på film- och ledarskaps-programmen på gymnasiet i norra Sverige. Syftet är att undersöka skönlitteraturens roll och funktion i svenskundervisningen, men även försöka finna mönster och jämföra åsikter och kunskapsutveckling mellan Åk 1 och Åk 3. Det är en kvalitativ och kvantitativ studie och som material och metod används ett flertal klassrumsobservationer, en lärar- och ett antal elevintervjuer samt elevenkäter. Undersökningen visar att informanterna sammantaget anser att den skönlitterära undervisningen ger positiva effekter. I vår undersökning framgår elevernas framsteg enligt läraren och eleverna genom färre ordföljdsfel, bättre stavning och meningsbyggnad och detta bekräftar både eleverna och läraren i resultatavsnittet. Loggböcker används i undervisningen som stöd både för elevernas muntliga framställningar så väl som för deras skriftliga produktion. Därutöver framkommer det i studien att boksamtal mellan eleverna skapar en djupare förståelse för olika kulturer och skönlitteraturen blir därmed enligt läraren en väg till socialisering för eleverna då olika värderingsfrågor diskuteras. I den här studien poängteras också vikten av lärarens och elevernas bokurval där litteraturen alltid ska ha en engagerande uppgift och kunna väcka frågor hos läsarna. Dessutom visar forskningen på skönlitteraturens språkutvecklande roll samt positiva inflytande på läsarna.

Författare

Lars Sandlund Natalie Sandlund

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..