Sök:

Skolsköterskors upplevelser av etiskt svåra situationer i sitt arbete


Att arbeta som skolsköterska betyder många kontakter med elever som mår bra men också med elever som har det svårt. Att kunna lyssna och få elever, som mår dåligt att öppna sig för en, men att samtidigt inte riktigt veta hur samtalet förlöper eller hur mycket man får höra, kan kännas påfrestande för skolsköterskan. För att bättre förstå skolsköterskans arbetsområde var syftet med studien att beskriva deras upplevelser av etiskt svåra situationer i sitt arbete. Data insamlades genom intervjuer med sju skolsköterskor i sex kommuner i Norrbotten. Intervjuerna analyserades med en tematisk innehållsanalys. Analysen resulterade i två huvudkategorier med sex subkategorier. Subkategorierna: Att vara ensam och att inte uppleva stöd känns svårt: Att känna sig som en svikare och Att känna sig osäker bildade huvudkategorin Att känna sig ensam och otillräcklig. Subkategorierna Att ha fokus på elevens bästa, Att vara medveten om sitt ansvar och sina begränsningar samt Att känna sig starkare genom andras stöd bildade huvudkategorin Att känna tillfredsställd och kompetent. Den underliggande meningen framkommer i temat: Upplevelser som samtidigt stryper och stärker. I etiskt svåra situationer kände skolsköterskorna styrkan i sin upplevda kompetens samt att kunna se ?elevens bästa? som det viktigaste och att ha fokus på elevens väl. Detta hjälpte dem i etiskt svåra situationer trots deras upplevelser av otillräcklighet, osäkerhet och ensamhet. Möjligheten till att delta i en kontinuerlig handledning ansågs stärka skolsköterskor i sitt arbete och mötet med etiskt svåra situationer.

Författare

Maarit Palomaa

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..