Sök:

Skolgårdsutformning till grund för utomhuspedagogik


Varje höst börjar en ny kull av barn i skolan och möts av skolgården på den allra första skoldagen. Skolgården är skolans visitkort och ansikte utåt och berättar något om hur skolan ser på barns utomhusvistelse. Det föräldrar och barn idag möts av är vanligen en mycket steril yta som inte signalerar till någon kreativ verksamhet. Skolgården har även visat sig vara en av de mest eftersatta utomhusmiljöerna i Sverige idag och är samtidigt en av de platserna barn spenderar större delen av sin vakna tid på. Utomhuspedagogik är ett omdiskuterat begrepp som idag blivit ett allt mer vanligt forskningsämne. Forskning visar på att det är bra för barn att vistas utomhus och att det medför många positiva effekter som god hälsa, ökad koncentrationsförmåga och motoriska färdigheter. En del forskare menar även att den mer traditionella inomhusundervisningen kan flyttas ut på skolgården om miljön så tillåter. Viss ämnesundervisning hävdar de även lämpar sig bättre att undervisa ute i naturen där det finns konkreta exempel att visa på. Utgångspunkt för denna uppsats ligger i hur skolgårdens utformning påverkar den pedagogiska verksamheten utomhus. De frågeställningar som legat till grund för arbetet är: På vilket sätt är skolgården viktig utifrån ett pedagogiskt perspektiv? samt Vad kan sägas om utformningens roll av skolgården i relation till utomhuspedagogik? Målet har varit att lyfta fram vilka typer av element som stimulerar barns lärande och utveckling samt att skapa ett underlag för diskussion kring skolgårdens utformning och dess betydelse för den pedagogiska verksamheten utomhus. Arbetet syftar också till att belysa de möjligheter som finns att använda skolgården likt ett klassrum utomhus. Uppsatsen bygger på studie av litteratur och intervju med en landskapsarkitekt inriktad på barns utemiljöer. Studien som gjorts visar en enighet bland forskningen om utomhuspedagogikens positiva inverkan på barns inlärning och där en tydlig koppling kan ses i relationen mellan skolgårdens utformning och förekomst av utomhuspedagogik.

Författare

Sara Dahlberg

Lärosäte och institution

SLU/Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..