Sök:

Sättningar i jordfyllning vid brolandfästen


Vid byggande av broar och viadukter strävar man efter att undvika sättningar av brofundament samt jordfyllningen kring fundamentet, detta för att få en bekväm på- och avfart. Man har hittat metoder för att minimera sättningar av brofundament men problem med sättningar i jordfyllningen kvarstår dock fortfarande. Sättningar i jordfyllningen är vad som kommer att undersökas i detta arbete. Målet med examensarbetet är att beskriva vilka faktorer som påverkar sättningarna samt ge åtgärdsförslag för att eliminera/minimera dessa problem. Arbetet har bedrivits som en kombination av fallstudie, litteraturstudie, intervjuer och erfarenhetsåterföring. I fallstudien har bron över Salmibäcken, Övertorneå studerats. Undersökningar om vad som gjorts samt vilka skador som uppstått har utförts. Skadorna vid Salmibäcken har berott på felaktigt materialval vid konstruerande av erosionsskydd, hög andel finmaterial i motfyllningen, felaktig motfyllnadslutning samt att vattenpackning ej har utförts. Resultatet från undersökningarna i examensarbetet visar bland annat på att om reglerna i ATB-väg efterföljs uppstår inga oacceptabla sättningar. Tyvärr följer man inte detta regelverk till fullo. Beställaren överlåter på entreprenören att utföra egenkontroll på sitt utförda arbete. Denna kontrollmetod visar sig dock inte fungera enligt förväntan. För att entreprenören inte skall kunna avvika från bygghandling bör kontinuerlig kontroll på byggplatsen ske, antingen av projektledaren eller av denne utsedd person. För att slippa problem med sättningar i jordfyllningen vid brolandfästen föreslår vi bland annat följande åtgärder: • Vid återfyllning bör ett krossmaterial med minsta kornstorlek 50 millimeter användas så att vatten kan passera genom fyllningen. • Ta fram ett tydligt regelverk eller metodbeskrivning över hur erosionsskydd skall ut-formas och vilken typ av material det skall bestå av. • Beställaren bör göra en avsyning efter varje avslutat delmoment och godkänna start för nästa moment. Detta är några av de förändringar som vi föreslår för att vi skall få önskad livslängd på våra vägar som ansluter till broar.

Författare

David Wallin Mats Westerlund

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Samhällsbyggnad/Geoteknologi

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..