Sättningar i jordfyllning vid brolandfästen
Vid byggande av broar och viadukter strävar man efter att undvika
sättningar av brofundament samt jordfyllningen kring fundamentet, detta
för att få en bekväm på- och avfart. Man har hittat metoder för att
minimera sättningar av brofundament men problem med sättningar i
jordfyllningen kvarstår dock fortfarande. Sättningar i jordfyllningen är
vad som kommer att undersökas i detta arbete.
Målet med examensarbetet är att beskriva vilka faktorer som påverkar
sättningarna samt ge åtgärdsförslag för att eliminera/minimera dessa
problem.
Arbetet har bedrivits som en kombination av fallstudie, litteraturstudie,
intervjuer och erfarenhetsåterföring.
I fallstudien har bron över Salmibäcken, Övertorneå studerats.
Undersökningar om vad som gjorts samt vilka skador som uppstått har
utförts. Skadorna vid Salmibäcken har berott på felaktigt materialval vid
konstruerande av erosionsskydd, hög andel finmaterial i motfyllningen,
felaktig motfyllnadslutning samt att vattenpackning ej har utförts.
Resultatet från undersökningarna i examensarbetet visar bland annat på att
om reglerna i ATB-väg efterföljs uppstår inga oacceptabla sättningar.
Tyvärr följer man inte detta regelverk till fullo. Beställaren överlåter på
entreprenören att utföra egenkontroll på sitt utförda arbete. Denna
kontrollmetod visar sig dock inte fungera enligt förväntan. För att
entreprenören inte skall kunna avvika från bygghandling bör kontinuerlig
kontroll på byggplatsen ske, antingen av projektledaren eller av denne
utsedd person.
För att slippa problem med sättningar i jordfyllningen vid brolandfästen
föreslår vi bland annat följande åtgärder:
• Vid återfyllning bör ett krossmaterial med minsta kornstorlek 50
millimeter användas så att vatten kan passera genom fyllningen.
• Ta fram ett tydligt regelverk eller metodbeskrivning över hur
erosionsskydd skall ut-formas och vilken typ av material det skall bestå av.
• Beställaren bör göra en avsyning efter varje avslutat delmoment och
godkänna start för nästa moment.
Detta är några av de förändringar som vi föreslår för att vi skall få
önskad livslängd på våra vägar som ansluter till broar.