Rullar maten ut via Instagram?
en fallstudie om hur mobil restaurangverksamhet använder sociala medier
Sedan 2013 rullar Food Trucks i Stockholms gatumatsflora. Food Trucks är specialinredda
motorfordon som används för att servera mat. En av pionjärerna bland Food Trucksen i
Stockholm är El Taco Truck. El Taco Truck startades med ambitionen att servera genuin
Mexikansk mat, lagad med kärlek. Den rosalackerade Food Trucken vid namn Miss Piggy var
El Taco Trucks första truck och har rullat på Stockholms gator i fyra år. Miss Piggy har under
tidens gång fått sällskap av en rad fler Food Trucks, med olika specialiseringar och
inriktningar. Det som särskiljer en Food Truck från en lunchrestaurang är främst dess
mobilitet, möjlighet till fysisk förflyttning. En Food Truck har möjlighet att ta sig dit
efterfrågan finns. En Food Truck kan ta maten dit kunderna befinner sig. Att driva mobil
restaurangverksamhet utan fast plats att sälja ifrån, kan vara problematiskt om kunderna inte
vet var trucken håller till. Dessutom kan det vara svårt att få en återkommande kundkrets.
Syftet med denna uppsats är att beskriva och diskutera hur mobil restaurangverksamhet kan
nå sina kunder via sociala medier. Fokus ligger på El Taco Trucks verksamhet och hur de
använder sitt Instagramkonto. Uppsatsen grundas på olika kunskapskällor och en intervju
samt en netnografisk analys har tillämpats för att stödja befintlig teori.
Resultatet visar att mobil restaurangverksamhet kan interagera och etablera relationer med
människor via sociala medier, vilket skapar högt igenkännande och en känsla av samhörighet.
Food Trucks kan skapa en digital plats, för att kompensera för avsaknaden av fast geografisk
plats. Mobil restaurangverksamhet kan använda funktioner på sociala medier så som geotagging
och hashtags för att kommunicera sin tillfälliga geografiska position. Resultatet av
studien visar även att samarbete mellan El Taco Truck och andra Food Trucks är av stor vikt.
Vidare är det viktigt att kommunicera samarbeten mellan olika truckar till potentiella kunder,
för att påvisa det ökade matutbudet som ett kluster av truckar innebär.