Sök:

Relationer i fokus?

En studie om kommunikation i sociala medier


Sociala mediers uppkomst har inneburit nya möjligheter för marknadskommunikation men de har också vänt upp och ner på traditionella marknadsföringsmetoder. Det finns därför en osäkerhet kring hur mediernas fulla potential för dialog, interaktivitet, relationsbyggande och viral spridning ska utnyttjas. Syftet med denna studie är därför att skapa ökad kunskap och förståelse för hur ideella organisationer använder sociala medier för att kommunicera samt skapa och underhålla relationer till sina supportrar. En flerfallstudie genomfördes av tre väletablerade ideella organisationer i Sverige, Djurens Rätt, Greenpeace Sverige och Amnesty Sverige. Empirin samlades in med hjälp av intervjuer med ansvariga för kommunikationen i sociala medier inom respektive organisation. Även en kvantitativ innehållsanalys av organisationernas Facebook-sidor utfördes. Empirin analyserades sedan utifrån valda teorier och genom jämförelser fallen emellan. Därmed kunde slutsatsen dras att alla tre organisationer använde sociala medier som ett verktyg för att engagera supportrar i deras verksamhet och sakfrågor, främst genom att uppmana dem till lobbying och påverkan. De kommunicerade alla på ett sätt som genererade eWord-of-Mouth för att uppnå viral spridning av sina budskap. Den typ av kommunikation som användes i störst utsträckning på Facebook var av dialogisk och relationsskapande karaktär, trots att ingen av organisationerna satte relationsbyggande i fokus.

Författare

Emma Lesko Caroline Nordlund

Lärosäte och institution

Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..