Potenzielle Auswirkungen eines neuen Fernbahnhofs auf seine Umgebung -- Diskussion zu den Entwicklungsmöglichkeiten um einen neuen Fernbahnhof in Hamburg-Diebsteich
Fysisk planeringSpatial planning - local planningJärnvägsstationHamburgDiebsteichBahnhofBertoliniAlternativAlternativa konceptStadsplaneringIndustriområdeGrönstråkStadsutvecklingBefintliga strukturerKommunikation
Detta examensarbete är skrivet på tyska och behandlar Deutsche Bahn AG:s (det
tyska järnvägsaktiebolaget) planer på att förlägga järnvägsstationen
Hamburg-Altona, till ett industriområde 2 km norr om det läge den har idag.
Enligt dessa planer ska dagens säckstation ersättas av en genomfartsstation,
där tunnelbanestationen Diebsteich idag ligger.
Den centrala frågeställningen för examensarbetet är:
Vilken påverkan har en ny järnvägsstation på sin omgivning? Rent konkret står
platsen för Altonas nya järnvägsstation i fokus och möjligheterna för en ny
strukturell utveckling av dess närområde.
Arbetet bygger på teorier av Prof. Luca Bertolini, som menar att potentialen
för ett utvecklingsprojekt kring en järnvägsstation beror på förhållandet
mellan stationen som trafikknutpunkt och stationen som plats. Om det uppstår en
obalans mellan dessa funktioner så skapas ett förändringstryck. Den nya
placeringen av järnvägsstationen Altona skulle ge den en mycket stark funktion
som trafikknutpunkt men inte tillgodose de vistelsekvaliteter och andra viktiga
funktioner som kan attrahera människor. Därmed förefaller det finnas en
potential för att utveckla närområdet kring stationen. Det kan även ses som en
nödvändighet för att den nya järnvägsstationen långsiktigt skall kunna fungera
och tillgodose samhällets behov.
Examensarbetet har som mål att förklara planeringssituationen och dess
komplexitet för en intresserad allmänhet. Det är ett brett upplagt arbete som
ska kunna utgöra grunden för vidare planeringsdiskussioner. Baserat på den
centrala frågeställningen har tre koncept med olika målsättningar formulerats.
Koncepten konkretiseras i fyra planillustrationer. Förhållandet mellan dessa
koncept och möjlig stadsutveckling kring stationen diskuteras, med fokus på de
viktigaste intresseavvägningarna.