Sök:

Sökresultat:

18 Uppsatser om Hamburg - Sida 1 av 2

Rothenburgsort : en urban trädgårdsstad

Stadsförnyelse i innerstadsnära läge. Utarbetning av en strukturplan för stadsdelen Rothenburgsort i Hamburg..

Rothenburgsort - en urban trädgårdsstad

Stadsförnyelse i innerstadsnära läge. Utarbetning av en strukturplan för stadsdelen Rothenburgsort i Hamburg.

En annan stad är möjlig! : En studie om rätten till staden och urbana sociala rörelser i Hamburg

The right to the city has lately become the rallying cry for many urban social movements all over the world to challenge neoliberal planning, gentrification, the privatization of urban commons and growing spatial and social gaps in city and society. This senior essay studies urban social movements that in different ways advocate the idea of the right to the city. The term right to the city was coined in the late 1960s by French urban theorist Henri Lefebvre, who promoted the idea of the city as a common, a space belonging to everyone. The right to the city is not ?a return to traditional cities?, but ?a right to urban life? (1996:158).This study focuses on the city of Hamburg.

Potenzielle Auswirkungen eines neuen Fernbahnhofs auf seine Umgebung -- Diskussion zu den Entwicklungsmöglichkeiten um einen neuen Fernbahnhof in Hamburg-Diebsteich

Detta examensarbete är skrivet på tyska och behandlar Deutsche Bahn AG:s (det tyska järnvägsaktiebolaget) planer på att förlägga järnvägsstationen Hamburg-Altona, till ett industriområde 2 km norr om det läge den har idag. Enligt dessa planer ska dagens säckstation ersättas av en genomfartsstation, där tunnelbanestationen Diebsteich idag ligger. Den centrala frågeställningen för examens­arbetet är: Vilken påverkan har en ny järnvägsstation på sin omgivning? Rent konkret står platsen för Altonas nya järnvägsstation i fokus och möjligheterna för en ny strukturell utveckling av dess närområde. Arbetet bygger på teorier av Prof.

Potenzielle Auswirkungen eines neuen Fernbahnhofs auf seine Umgebung -- Diskussion zu den Entwicklungsmöglichkeiten um einen neuen Fernbahnhof in Hamburg-Diebsteich

Detta examensarbete är skrivet på tyska och behandlar Deutsche Bahn AG:s (det tyska järnvägsaktiebolaget) planer på att förlägga järnvägsstationen Hamburg-Altona, till ett industriområde 2 km norr om det läge den har idag. Enligt dessa planer ska dagens säckstation ersättas av en genomfartsstation, där tunnelbanestationen Diebsteich idag ligger. Den centrala frågeställningen för examens­arbetet är: Vilken påverkan har en ny järnvägsstation på sin omgivning? Rent konkret står platsen för Altonas nya järnvägsstation i fokus och möjligheterna för en ny strukturell utveckling av dess närområde. Arbetet bygger på teorier av Prof. Luca Bertolini, som menar att potentialen för ett utvecklings­projekt kring en järnvägsstation be­ror på förhållandet mellan stationen som trafikknutpunkt och stationen som plats.

Stadsförnyelse i waterfrontområden - en jämförelse mellan Norra Älvstranden i Göteborg och HafenCity i Hamburg

Några stadier i utvecklingen för waterfrontområden kan identifieras; strategiskuppväxt, industrialisering, avindustrialisering och förnyelse. Ofta är förändringar iekonomiska förhållanden och ny teknologisk utveckling de primära krafterna somgett upphov till nya rumsliga och funktionella relationer mellan hamnen och staden.I en utveckling som har tilltagit sedan andra världskriget flyttar industri,transportanläggningar och hamnar bort från centrala stadslägen. Denna flytt är oftaden utlösande faktorn för waterfrontförnyelse; övergiven industrimark nära stadenskärna frigörs och kan då omvandlas till andra ändamål. I processen för att förändrawaterfrontområden måste flera olika flöden samverka, däribland ekonomiska,politiska, kulturella och ekologiska processer. Ett avdelande vattenparti i en stadkan fungera som en styrka som skapar tillväxt men också som en barriär som skaparavstånd och hindrar uppbyggnaden av en sammanhållen stad.Syftet med denna uppsats är att översiktligt undersöka relationerna mellanwaterfrontområden och dess stad och mer specifikt att undersöka hur detta ser ut itvå waterfrontprojekt i två städer i Europa; Norra Älvstranden i Göteborg ochHafenCity i Hamburg.

Utsmyckningar a la Telemann : Larghetto TWV 41:C5

In this study I research and reflect on my way to embellish music from the baroque. I focus on Georg Phillipe Telemanns music. I work with embellishments in the second movement (Larghetto) from Solo X, Essercizii musici (Hamburg (1740)) for recorder and basso continuo (TWV 41:C5). I try diffrent versions to embellish this movement. I record these versions and enclose a score with all diffrent versions.

HOTANDE HAVSNIVÅER En fallstudie av Lomma

Klimatförändringen är här och havsnivån håller på att höjas vilket hotar bebyggelse utmed kusterna. Lomma i sydvästra Skåne är en småstad som redan idag drabbats av översvämningar och som i framtiden kommer utsättas för än större risker. Havsnivån i Lomma kan enligt SMHI komma att stiga med så mycket som 2,6 meter vid framtida högvattennivåer vilket skulle få förödande effekter på bebyggelsen men även för drabbade människor. Sättet att hantera de stigande havsnivåerna har de senaste åren gått från en tillit till tekniska lösningar till en mer tillåtande lösning på naturens villkor, där vattnet tillåts översvämma bestämda områden. Med hjälp av de teoretiska utgångspunkterna, referensexempel från Hamburg och Nederländerna, samt en innehållsanalys av kommunala dokument från Lomma har tre strategier tagits fram för att hantera den stigande havsnivån i Lomma.

HOTANDE HAVSNIVÅER En fallstudie av Lomma

Klimatförändringen är här och havsnivån håller på att höjas vilket hotar bebyggelse utmed kusterna. Lomma i sydvästra Skåne är en småstad som redan idag drabbats av översvämningar och som i framtiden kommer utsättas för än större risker. Havsnivån i Lomma kan enligt SMHI komma att stiga med så mycket som 2,6 meter vid framtida högvattennivåer vilket skulle få förödande effekter på bebyggelsen men även för drabbade människor. Sättet att hantera de stigande havsnivåerna har de senaste åren gått från en tillit till tekniska lösningar till en mer tillåtande lösning på naturens villkor, där vattnet tillåts översvämma bestämda områden. Med hjälp av de teoretiska utgångspunkterna, referensexempel från Hamburg och Nederländerna, samt en innehållsanalys av kommunala dokument från Lomma har tre strategier tagits fram för att hantera den stigande havsnivån i Lomma.

...de bultades till bättring : till frågan om Sveriges kristnande

The written sources concerning the process of christianization in Sweden has for a long time been limited to two main texts, Rimberts vita of St. Ansgarius and Adam of Bremen´s History of the bishops of Hamburg. This is due to a rigid source criticism in the beginning of the 20th century, which put other material ? in particular the norse sagas ? out of consideration. The last twenty years however, new questions have been raised concerning the christianization, partly because of new archaeological findings, new interpretations of the significance of runic stones and the recent debate about the formation of the Swedish medieval kingdom.

Laserinkopplingselement För XFEL Laser Heater : Från Idé Till Färdig Produkt I Designstadie

Uppsala University is involved in a large international collaborationto build the Laser heater system for the European Xray Free-electronlaser in Hamburg, Germany. In this thesis I describe a laser incouplingdevice into the vacuum chamber of this laser heater all the way fromthe specifications to a completed design.The laser heater is a very important part of the XFEL and thepart described here is a part of the vacuum system needed to couplean external laser into the electron vacuum system and align it withthe electron bunches in order to heat them. The task was started by studying the literature about the basic theory andthe design of vacuum systems. After this study and collection of ideaswith colleagues I started to prepare different concepts to solve thetask. The ideas can be put into two categories, in one case the couplingmirror is located inside the vacuum chamber and in the second caseoutside.

Marknadsanalys av ett svenskt transportsystem med höghastighetsgodståg.

In Sweden plans to build high speed railways have been around since the early 1990s and the planshave developed to be more precised since. The future Swedish high-speed rail network is supposedto consist of two lines. Götalandsbanan; from Stockholm to Gothenburg, and Europabanan fromJönköping through the Öresund Region to Hamburg.The description of the aim to build high-speed railways in Sweden has in former reports always beento achieve rapid passenger traffic between big Scandinavian cities and Europe. There are almostnothing mentioned about the possibilities of high-speed transports of cargo on these railways. Thisstudy aims to clarify the freight transport market for Götalandsbanan and Europabanan.Today there is only one transport system with high-speed freight trains.

Planering för havsnivåhöjningar : Fallstudier över Helsingborg kommun och Nacka kommun

Abstrakt Denna studie är ett examensarbete i mastersprogrammet inom fysisk planering vid Blekinge Tekniska Högskola. Studien handlar om vilka möjligheter det finns för att planera bebyggelse i områden som riskerar att drabbas av översvämningar. Examensarbetet belyser den problematik som finns gällande osäkerheten kring hur mycket havsnivån stiger och hur kommunerna ska förhålla sig till det i sin planering. Utifrån en fallstudie av två svenska kustkommuner, Helsingborg och Nacka, belyses deras strategier och åtgärder för att hanterar den osäkerhet kring stigande havsnivåer genom fysisk planering. I fallstudien diskuteras två planeringstjänstemäns syn på den egna kommunens hantering av översvämningsrisken och vilken kunskap de besitter om den aktuella frågan.

Naval Architecture

Sjöfarten är väldigt viktig i vårt moderna samhälle då större delen av det gods som transporteras i världen transporteras med hjälp av sjöfart. Ur miljösynpunkt är sjöfarten relativt bra då utsläppen i förhållande till mängden gods som transporteras är väldigt låg. Men trotts att de relativa utsläppen är låga så påverkar sjöfarten miljön rejält och ökade krav ställs hela tiden för att minska miljöpåverkan från sjöfarten.Genom ett relativt enkelt MATLAB program kan man modellera en propeller till ett fartyg där olika parametrar kan varieras. I programmet får man då ut en plot med propellerns verkningsgrad, nödvändig kraft och utvunnen kraft relativt hastigheten på fartyget. Detta gör att man kan optimera propellern till fartyget genom att ändra propellerns geometri och snabbt se vad de olika parametrarna betyder för propellerns effektivitet.Transport av bananer mellan Sydamerika och Europa sker hela året om.

Planering för havsnivåhöjningar - Fallstudier över Helsingborg kommun och Nacka kommun

Abstrakt Denna studie är ett examensarbete i mastersprogrammet inom fysisk planering vid Blekinge Tekniska Högskola. Studien handlar om vilka möjligheter det finns för att planera bebyggelse i områden som riskerar att drabbas av översvämningar. Examensarbetet belyser den problematik som finns gällande osäkerheten kring hur mycket havsnivån stiger och hur kommunerna ska förhålla sig till det i sin planering. Utifrån en fallstudie av två svenska kustkommuner, Helsingborg och Nacka, belyses deras strategier och åtgärder för att hanterar den osäkerhet kring stigande havsnivåer genom fysisk planering. I fallstudien diskuteras två planeringstjänstemäns syn på den egna kommunens hantering av översvämningsrisken och vilken kunskap de besitter om den aktuella frågan.

1 Nästa sida ->