Sök:

Pedagogisk utredning som arbetsredskap En innehållsanalys med hermeneutisk ansats Pedagogical investigation as a working tool. An hermeneutic analysis


Sammanfattning/abstract Linda Gustavsson (2015). Pedagogisk utredning som arbetsredskap. En innehållsanalys med hermeneutisk ansats. Pedagogical investigation as a working tool. An hermeneutic analysis. Specialpedagogprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola Bakgrund Det saknas forskning om pedagogiska utredningar och om i vilken utsträckning utredningen kan vara ett användbart redskap för pedagoger. Därför undersöks mallar för pedagogisk utredning närmare i den här studien. Studiens syfte är att undersöka utredningsmallar som används för att kartlägga en elevs skolsituation innan ett eventuellt åtgärdsprogram upprättas. Detta för att se hur mallens utformning påverkar beskrivningen av elevens skolsituation och behov av stöd i utredningen. Följande frågeställningar ligger till grund för studien: ? Hur beskrivs lärmiljön, undervisningens innehåll och metoder? ? Hur beskrivs elevens behov av särskilt stöd? ? På vilket sätt avspeglas elevs och vårdnadshavares medverkan? Teori Studien utgår från systemteoretiskt tänkande, eftersom det i utredningar av elever i behov av särskilt stöd behövs ett helhetsperspektiv. En gren av systemteorin är Bronfenbrenners utvecklingsekologi, som bidrar med en modell för att analysera eleven ur ett helhetsperspektiv. Även olika specialpedagogiska perspektiv bidrar till att ge en nyanserad bild av hur utredningsmallarna förhåller sig till styrdokumenten. Metod Studien utgörs av en kvalitativ textanalys med en hermeneutisk ansats. Hermeneutikens allmänna tolkningslära ligger till grund för studien. Det är förståelsen av ett budskap som är central, inte förklaringen. Textanalysen bygger på en systematiskt beskrivning av innehållet i utredningarna, utifrån ett kodningsschema. De kodningsenheter som hittats har sedan använts i analysen av materialet. Resultat Det är en av fem skolor som kartlägger lärmiljön i den pedagogiska utredningen. De flesta ifrågasätter inte skolans sätt att organisera sin verksamhet. Det finns beskrivningar av vilka olika arbetssätt och metoder som används på tre av skolorna, men dessa beskrivningar är inte tydliga. I kartläggningen på individnivå framkommer i alla utredningar vari elevens svårigheter ligger. Det finns inga utredare som ingående har studerat och/eller analyserat de lärsituationer som fungerar för eleverna. Vad eleven behöver stöd i eller med, uttrycks i mer eller mindre omfattning i alla utredningar. I vilka situationer eller lärmiljöer eleven behöver stöd beskrivs mindre utförligt, men dock i fem av elva utredningar. Hur eleven ska få stöd, genom vilka metoder och/eller arbetssätt uttrycks i alla utredningar utom två. Beskrivningarna är dock inte alltid särskilt tydliga med hur det ska gå till, alltså vilka metoder och arbetssätt som ska användas. Det är inte så enkelt att en utredningsmall är bra eller dålig, eller att pedagoger antingen har ett kategoriskt eller ett relationellt perspektiv, utan det kan vara en kombination. Huruvida en elevs skolsituation och behov av särskilt stöd beskrivs på skol-, grupp- och individnivå kan bero på faktorer på flera olika nivåer. För att klara av att utreda på skol-, grupp- och individnivå måste specialpedagogen vara medveten om att det kan krävas ett långsiktigt utvecklingsarbete för att lyckas. Här ingår även handledning av pedagoger där specialpedagogen bör lyfta fram de kategoriska och relationella perspektiven för att de som arbetar i skolan ska få syn på sina egna positioner och förhållningsätt. Nyckelord: behov av särskilt stöd, dokumentanalys, pedagogisk utredning, skol-, grupp- och individnivå, systemteori

Författare

Linda Gustavsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..