Patientens upplevelse av den perioperativa omvårdnaden i samband med ett dagkirurgiskt ingrepp - En intervjustudie
Bakgrund: En stor del av alla patienter opereras idag dagkirurgiskt vilket
innebär att operation och utskrivning sker samma dag. Patienterna vistas därför
allt kortare tid på sjukhuset vilket innebär att mötena mellan sjuksköterska
och patient också blir korta. Det är den perioperativa sjuksköterskans ansvar
att ge en god omvårdnad till den dagkirurgiska patienten för att han/hon ska
känna sig trygg, delaktig och välinformerad. För att kunna utveckla och
förbättra den perioperativa omvårdnaden är det viktigt att få ta del av
patientens upplevelse av denna.
Syfte: Syftet med studien var att beskriva patientens upplevelse av den
perioperativa omvårdnaden i samband med ett dagkirurgiskt ingrepp vid en öron-
näs och hals klinik.
Metod: Studien genomfördes som en intervjustudie med sex patienter. Materialet
analyserades med hjälp av kvalitativ innehållsanalys efter en modell som
beskrivs av Graneheim och Lundman.
Resultat: Patienterna är mycket nöjda med personalens omvårdnadsåtgärder som
skapar en lugn och trygg känsla. Ur patienternas berättelser framkom
informationens påverkan på hela den perioperativa fasen. Patienterna önskade en
specifik och individuellt utformad information och en möjlighet till personlig
kontakt för att ställa och få svar på frågor innan operationen.
Slutsats: Resultatet visade att patienterna upplevde den perioperativa
omvårdnaden som god men att informationen och tillgängligheten på vald klinik
behöver förändras och förbättras.