Sök:

Outsourcing, styrning och kontroll ?En studie om hur IT-funktionen styrs efter valet att outsourca


Bakgrund och problem: Outsourcing har alltsedan sitt genombrott vuxit i inflytande ochmarknadsstorlek. Överlåtandet av en befintlig aktivitet till en extern part utgör en risk attförlora kontrollen över den outsourcade verksamheten. Risken att förlora kontroll vidoutsourcing kan leda till förändringar av företags styrning. Den växande trenden mot attoutsourca IT-funktionen ökar incitamenten att undersöka mönster i företags styrning av ITfunktionen,efter valet att outsourca.Syfte: Att identifiera vilken styrning som används samt förklara samband mellan outsourcingav IT och styrmönster.Avgränsningar: Studien har utgått ifrån outsourcing av IT-funktionen. Med outsourcingavses överlämnande av en befintlig aktivitet till en extern part. Endast styrningen hos partensom agerar mottagare i outsourcingrelationen behandlas. Med styrning avses verktyg genomvilka chefer kan försäkra sig om att anställdas beslut och arbete sker i linje med företagetsövergripande mål och strategier.Metod: En tvärsnittsstudie med kvalitativa intervjuer utförda med sex respondenter från olikaföretag har genomförts. Utifrån teori rörande transaktionskostnader och styrmönster, somutgör ramverk för studien, har hypoteser utformats. Resultatet från det empiriska materialethar sedan testats mot formulerade hypoteser för att antyda samband mellan outsourcing av IToch styrmönster.Resultat och slutsatser: Två transaktionskaraktärer har kunnat urskiljas vid outsourcing avIT-funktionen. För styrning av IT-funktionen, efter valet att outsourca, används främstresultatstyrning, men med inslag av handlingsstyrning och social styrning. Byråkratiskastyrmönster dominerar, men även inslag av marknadsbaserade och förtroendebaseradestyrmönster har kunnat urskiljas.Förslag till fortsatt forskning: Ytterligare och alternativa studier krävs för att bevisa detantydda sambandet mellan outsourcing av IT-funktionen och uppkomsten av styrmönster.Vidare finns incitament att utforska sambandet utifrån alternativa referensramar samtundersöka om skillnader i styrningen av outsourcad IT-funktion, till följd av skillnader iföretagsstorlek, förekommer. Företagskultur och dess påverkan på styrning skulle kunnautgöra ett område för undersökning.

Författare

Stina Eckerman Robin Axéll

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..