Sök:

Om att lära på riktigt - En retrospektiv undersökning om projektet Lära på riktigt och om KME som metod


KME är förkortningen för huvudämnet Kultur, media, estetik på lärarutbildningen på Malmö högskola. KME-pedagoger strävar efter att i vardagen bearbeta innehåll genom att använda sig av olika former av kommunikation såsom estetiska uttrycksformer. Syftet med vårt arbete är att undersöka om det finns något värde i att ha KME-pedagoger i skolan genom att se på vad personer som deltagit i projektet Lära på riktigt anser att det har lett till. Genom att utföra kvalitativa intervjuer två år efter projektet med elever och pedagoger som har arbetat enligt KME:s formuleringar vill vi få kunskap om huruvida denna undervisningsform uppfattas som lek eller lärorik. Vi vill ta reda på om det praktiska arbetet kring filmskapande, som ligger inom ramen för KME:s grundtankar, kan vara en hjälp då det kommer till att förvärva kunskap. I vår granskning har vi använt oss av litteratur som behandlar kunskap, identitet och estetiska lärprocesser. Undersökningen visar att eleverna och deras lärare genom projektet har tillgodogjort sig olika lärdomar och kunskaper. Klimatet i klassen förändrades även till det bättre. Vi ser dock att de nackdelar som belyses hade gått att undvika om vi som pedagoger varit tydligare med vissa aspekter rörande innehållet samt att övrig personal på skolan hade varit mer samstämda och informerade i projektet. Alltså ser vi inte detta som en kritik mot KME i sig. Vi vill poängtera att KME som metod är ett gott alternativ i dagens skolklimat men att det inte på något sätt bör vara det enda alternativet.

Författare

Johan Sarfelt Nilsson Sara Björklund

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..