Sök:

?Oftast har eleverna koll på när de gör rätt och fel?

En studie över pedagogers arbetssätt kring konflikthantering.


Syftet med vår studie är: att belysa hur en skola i Västerås kommun arbetar med konflikthantering. För att nå syftet behandlas följande områden: vad en konflikt är, den vanligaste konflikten, skolans arbete med konflikthantering, resurser och likabehandlingsplan. Vi använder oss av kvalitativ och kvantitativ metod i vår studie för att få ett bredare resultat. Vi har intervjuat och gjort enkätundersökningar. Genom enkäter undersöker vi hur verksam personal inom skolan arbetar med konflikthantering. Vi har även gjort intervjuer med fyra informanter som har konflikthantering som arbetsuppgift. Den skola vi valde för intervjuer och enkätstudier är en partnerskola till Mälardalens Högskola, detta för att underlätta samarbetet mellan oss och pedagogerna. Resultatet visar att informanterna anser att verbala konflikter är bland de vanligaste. Informanterna anser sig ha goda interna resurser på skolan för att lösa konflikter. Både elever och pedagoger har funnit ett behov av att bilda ett MåBra-team på skolan, för att lättare kunna kommunicera och lösa konflikter med varandra. Likabehandlingsplanen är känd på skolan och 50 % av informanterna anger att den genomsyrar deras undervisning. I vår diskussion lyfter vi upp de resultat vi fått fram och diskuterar hur vi ser på dessa.

Författare

Johanna Kratz Sofia Oscarsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Institutionen för samhälls- och beteendevetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..