Sök:

Musik och genus - Hur genus konstrueras i musikundervisning


Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur genus - vårt socialt skapade kön skapas i en musikpedagogisk verksamhet. Finns det någon skillnad mellan pojkar och flickors intresse i ämnet musik, val av instrument eller agerande i undervisningen? Hur bemöter eleverna varandra, hur bemöter läraren eleverna och tvärtom ur ett genusperspektiv? Studien utfördes på en grundskola i klasserna sju och nio med hjälp av observationsmetoden och videokamera. Resultaten visade på skillnad mellan könen genom att pojkarna generellt dominerade musiklektionen genom att prata, bråka och ta mer uppmärksamhet än flickorna. Undervisningens innehåll och lektionstid blev kraftigt negativt påverkad då lärarens uppmärksamhet riktades åt pojkarnas bråk. Genom killarnas tydliga tendenser att dominera upprätthölls de traditionella könsrollerna. Undersökningen är ett exempel på hur det kan se ut i musikundervisningen på en skola i Sverige, hur genus skapas och stereotypa könsroller upprätthålls.This paper is about gender and the distinction between male and female in music education in elementary school. Are there any differences between boys' and girls' behaviour, interests in music and choice of instruments? I accomplished the survey in a school by observation and recorded the music lessons with a video camera. The main results were that behaviour differences between boys and girls appear when the boys disturb, stir up troubles and are noisy. The boys are dominating the lessons and the girls are taking a minor role. By the results I come to the conclusion that my questions were answered, but there is need for research in a larger scale in schools with music education as a major subject.

Författare

Frida Andersson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..