Sök:

Medarbetarsamtalet som en del av strategin

en tvärsnittsstudie i en kunskapsintensiv organisation


Vår uppfattning är att organisationen måste vara konsekvent i sitt strategiarbete, även för ett avgränsat område som medarbetarsamtalet, om målöverensstämmelse ska uppnås. Speciellt i kunskapsintensiva organisationer där medarbetarsamtalet kan vara en grund för att kartlägga behov av kompetensutveckling. Uppsatsens syfte har varit att studera hur medarbetarsamtalet kan förmedla och stödja implementeringen av organisationens övergripande strategi samt skapa målöverensstämmelse mellan medarbetare, ledning och verksamhet. Vår fallstudie, baserad på halvstrukturerade, personliga intervjuer, har utförts på tre olika hierarkiska nivåer inom en kunskapsintensiv organisation. Analysen har grundats på Simons styrmodell ?levers of control? som bygger på att organisationens alla värderingar, mätningar, interaktion och gränser tillsammans styr organisationens medlemmar i samma riktning. Resultatet av vår studie visar inte på några större skillnader på hur medarbetarsamtalet uppfattades mellan de hierarkiska nivåerna. Medarbetarsamtalet används i huvudsak för att kompetensutveckla individen i enlighet med organisationens övergripande strategi. Vår åsikt är att fallstudieorganisationens medarbetarsamtals utformning skapar gränser och mätning via dialog med kärnvärderingar som bas, vilket styr organisationens medlemmar i enad riktning. Mätning i fallstudieorganisationens medarbetarsamtal handlar främst om individens, tillsammans med ledarens, subjektiva bedömning av individens kompetensutveckling. Medarbetarsamtalet saknar uppsatta gränser för vad medarbetarsamtalet inte får innehålla men mallar finns vilka ger ett ramverk för samtalets innehåll. Eftersom individen själv kan påverka sin kompetensutveckling samt vet vilken kompetens som krävs upplever vi medarbetarsamtalet som en del av fallstudieorganisationens strategi och utformat för att skapa målöverensstämmelse mellan medarbetare, ledare och verksamhet.

Författare

Anita Andersson Anna-Sofia Giese

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..