Sök:

Med motiv som tema

om bearbetning av musikaliska idéer


Alla lyssnar vi på musik på olika sätt och uppskattar dess aspekter på skilda vis men finns det något vi har gemensamt i ämnet? En grunduppfattning tycks vara att ett musikaliskt stycke, oavsett genre, bör ?sitta ihop? och inge lyssnaren en känsla av helhet. Man skulle kunna uttrycka detta som att en ?röd tråd? bör gå att följa genom stycket. Men vad är det som åstadkommer detta? Nyckelord som repetition, kontrast och variation brukar ligga nära till hands för att beskriva musikens ingredienser men dessa ger oss endast ett mycket abstrakt svar på vår fråga. Mer konkret måste man se till musikens uppbyggnad, varvid man upptäcker att svaret skulle kunna ligga inom ramen för vad man kallar musikalisk bearbetning. Men vad är egentligen detta och på vilket sätt håller det ihop musiken? Vilka etablerade metoder för att utveckla och variera musik finns och vilar dessa på några systematiska principer som kanske går att använda för att finna nya vägar inom området?Trots ett rikt utbud av litteratur på området musikteori tycks denna fråga, individuellt, vara relativt obehandlad och olika böcker som i avsnitt tar upp saken tenderar att göra olika framställningar. I denna uppsats strävar författaren efter att reda ut begreppen samt till läsaren förmedla en enhetlig och, i den mån det går, komplett bild av hur metodisk bearbetning av musikens byggstenar går till. Detta sker genom såväl praktiska som teoretiska efterforskningar, bland annat under vilka finalsatsen ur Gustav Mahlers Symfoni nr. 6 i a-moll analyseras. Efter detta följer en diskussion och slutligen redovisas hur den vunna kunskapen använts praktiskt i komposition av ett stycke för symfoniorkester, som utgör den konstnärliga delen av arbetet.

Författare

Elias Lousseief

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..