Matematikundervisning i gymnasiet
om klassrumsplacering,
antal hemarbetstimmar samt antal fystimmar korrelerar med
matematikbetyg
Syftet var att undersöka om det fanns några tydliga mönster i elevernas synpunkter på den matematikundervisning som bedrivs vid gymnasieskolan. Fanns det några samband mellan dessa mönster och elevernas valda programinriktning och korrelerade antal hemarbetstimmar, antal fystimmar samt klassrumsplacering med matematikbetyget? Undersökningen gav att tydliga mönster framträdde i de flesta frågor rörande matematikundervisningen och korrelationen mellan klassrumsplacering, antal hemarbetstimmar samt antal fystimmar och matematikbetyg ökade i högre årskurser. Undersökningen baserades på en blandmetod bestående av en enkät innehållande trettiotre frågor vilka analyserades med dataprogrammen Minitab och Excel. Urvalet begränsades till tre program vid Strömbackaskolan i Piteå vårterminen 2005. Ett litet svarsbortfall och en noggrant utformad enkät, gav en hög tillförlitlighet. Största urvalsgruppen bestod av elever ifrån Naturvetenskapsprogrammet varför validiteten är bäst för detta program.