Sök:

Matematiksvårigheter ur lärarperspektiv

En intervjustudie om fem lärares syn på orsaker till elevers matematiksvårigheter


Ett problem som jag såg när jag var ute på praktik var hur elevernas intresse och inställning till de naturvetenskapliga ämnena för vissa elever är negativa vilket leder till att de inte vill arbeta med ämnena. Tidigare forskning visar att detta intresse och inställning hos barn och ungdomar sjunker med de stigande åldrarna. Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilken inställning som eleverna har till de naturvetenskapliga ämnena som undervisas i den svenska skolan. Utöver detta undersöks även vilka åsikter som dessa elever har till vad som ska göras för att de ska få en positiv inställning till dessa ämnen. Denna undersökning genomfördes med en kvantitativ enkätstudie hos fyra klasser med elever i årskurs 9 vid en kommunal skola. Resultatet ifrån examensarbetet är att inställningarna skiljer såg åt mellan eleverna. Det fanns moment inom varje ämne som de hade en positiv och en negativ inställning till, medan vissa inte svarade eller var helt negativt inställd till ämnet i helhet. Eleverna anser att det ska ändras i undervisningsformen för att de ska få en positiv inställning till dessa ämnen, genom att ha fler diskussioner och komma bort ifrån böckerna, ha mer praktiska lektioner och arbeta i ett lugnare tempo.

Författare

GÜLPERDEN YETIZ

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..