Sök:

Matematik ? Roligt eller tråkigt? En studie av faktorer bakom elevers attityder till matematik i skolår 4


Huvudsyftet med vårt arbete är att undersöka vilka faktorer som kan påverka eleversattityder till skolmatematiken i skolår 4. Vi har även jämfört vårt resultat med litteraturoch forskning för att se likheter och skillnader.Inspirationen till arbetet fick vi av olika forskningsrapporter som visar hur vissa elevertappar intresset för matematik i åldrarna 10-12. För att undersöka attityden hos elevernagjorde vi en kvalitativ studie av sex elever i skolår 4. Resultatet visar att eleverna harbåde positiva och negativa attityder till ämnet matematik. Faktorerna bakom dessaattityder är olika hos eleverna och kan vara en eller flera. De största bidragandefaktorerna till elevernas attityder i vår studie är pedagogens roll och undervisningensutformning. När vi jämförde vårt resultat med litteratur och forskning märkte vi bådelikheter och skillnader. Vi anser att en skillnad i vår studie är kompisarnas påverkansom, vi menar, har lite större betydelse för elevernas attityder än vad litteratur ochforskning visar. Även svårighetsgraden i matematiken har stor betydelse för elevernasattityd till skolmatematiken. I enlighet med vad forskningsrapporterna hävdar såupptäckte även vi attitydförändringar hos de intervjuade eleverna. Vi generaliserar inte ivårt arbete, vi exemplifierar.

Författare

Pranvera Manxhuka Jennie Svensson

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..