Mårran som står i trädgården medan homsor och knytt gnyr av förskräckelse
Mediebilden av Sannfinländarna i riksdagsvalet 2011
Uppsatsen undersöker hur det finländska partiet Sannfinländarna framställs i sex olika tidningar i samband med riksdagsvalet 2011. Studien är komparativ och utgår från gestaltningsteorin och tidigare forskning om populistiska partier i medierna. Den bygger på en kvantitativ innehållsanalys gjord på utvalt material från Hufvudstadsbladet, Vasabladet, Nya Åland, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter, sammantaget 141 artiklar som publicerades under 14 dagar i samband med valet i april 2011.Studien visar att de som röstar på Sannfinländarna inte får komma till tals i medierna. Även de Sannfinländska politikerna är underrepresenterade i materialet. När de väl får uttala sig så bemöts sällan deras påståenden av journalisten.Undersökningen visar också att Sannfinländarna ofta slängs in i alla möjliga sammanhang i de finlandssvenska tidningarna. De nämns i förbifarten som något negativt, fastän artikeln i sig inte handlar om varken Sannfinländarna eller riksdagspolitik.Det finns inte en enda artikel som redovisar något från Sannfinländarnas partiprogram. Överlag är de få analysenheter som sakligt och öppet redovisar Sannfinländarnas ståndpunkter.