Sök:

Lösa förbindelser. Andraspråksinlärares förståelse av olika typer av partikelverb


Lösa förbindelser, eller partikelverb som de också kallas, är en av deföreteelser i svenska språket som även på avancerad nivå vållarsvårigheter, såväl när det gäller användning som förståelse. Dennastudie presenterar vad ett partikelverb är, vilka svårigheter som ärförknippade med partikelverben och berör även några intressantaaspekter kring partikelverbens semantik. I min undersökning definierarjag några faktorer som kan påverka förståelsen av partikelverb, väljer utoch grupperar partikelverb efter dessa faktorer och jämför sedangrupperna med varandra för att förtydliga bilden av inlärares förståelseav partikelverb.För att undersöka hur andraspråksinlärare på en relativt avanceradnivå klarar dessa svårigheter har jag genomfört ett test med 50partikelverb på 42 elever på SAS grundnivå på två skolor. Hälften avinformanterna fick de 25 första testmeningarna upplästa för sig, och deövriga testmeningarna skriftligt, och tvärtom för den andra hälften avinformanterna.Resultatet visar att den största skillnaden föreligger mellanlexikaliserade (ogenomskinliga) och preciserande partikelverb.Skillnaden är dock relativt måttlig, med tanke på att man inte kan gissasig till betydelsen av de lexikaliserade partikelverben. Partikelverb medpreciserande partiklar var lättast att förstå, med högsta sannolikhet föratt de inte förändrar betydelsen av verbet i någon högre grad. Näst lättastvar den grupp som bygger på verb som ansetts vara vaga, vilket innebäratt de kan kombineras med ett stort antal partiklar. De var lättare än jagförväntat mig, och troligen är de svårare att använda än att förstå.Därnäst kom den grupp som bygger på vaga verb, som dessutom ärlexikaliserade och ser ut som verb plus preposition. Näst svårast var departikelverb som ser ut som verb plus preposition, och de rentlexikaliserade partikelverben var allra svårast.Det gick bättre för informanterna på läsförståelsen än påhörförståelsen, även för de partikelverb som kan förväxlas med verbplus preposition, vilket är förvånande eftersom det endast är i tal somden karakteristiska betoningen på partikeln framgår. Troligen beror detpå att det är svårare med hörförståelse än läsförståelse itestsammanhang. Den enda bakgrundsfaktor som visade tydligtsamband med kunskapen om partikelverb var ålder; ju lägre ålder destobättre resultat.

Författare

Viveka Winqvist

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..