Sök:

Lärares tankar om begreppet livsfrågor

i förhållande till definiton, undervisning samt bedömning.


Detta arbete är en kvalitativ intervjustudie som undersöker lärares tankar kring begreppet livsfrågor. Totalt tio stycken lärare från låg- och mellanstadiet har intervjuats och har därigenom bidragit med sina erfarenheter inom området. Enligt tidigare forskning kan livsfrågor uppfattas som något diffust. Syftet var därför att reda ut begreppets komplexitet genom att ta del av lärares definition samt deras tankar kring undervisning och bedömning i relation till livsfrågebegreppet. De resultat som framkom genom analys av intervjusvaren stärker uppfattningen om att det är svårt att entydigt definiera vad livsfrågor är för något. Framförallt bedömning av elevernas förmåga att samtala och resonera om livsfrågor betonades i intervjuerna vara komplicerat. Det gick att urskilja ett tydligt mönster mellan respondenternas definition och vad de berör i sin undervisning. Detta arbete är ett bidrag till att stärka förståelsen av begreppet livsfrågor samt visa hur det kan behandlas i undervisningen för att ligga till grund för en rättvis bedömning av elevernas förmågor inom området. 

Författare

Erika Lindbärg Maria Fredrikson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..