Sök:

Kunskapskampen

Ett brädspel som individualiseringsverktyg


Vi har tillverkat en brädspelsprototyp som är tänkt att fungera som ett verktyg för lärare vid individualisering av undervisningen. Brädspelet är också tänkt att fungera som ett engagerande och interagerande verktyg för elever. Spelet är ett frågespel som främst behandlar de naturorienterande ämnena, NO och de samhällsorienterade ämnena, SO, men även ämnena bild, engelska, matematik, musik, svenska och teknik behandlas. Vid utformning av brädspelet och brädspelets frågekort utgick vi från utvalda delar av det centrala innehållet i Lgr 11, för årskurs 1-3. Kopplat till frågorna utformades ett underlag som eleverna kan fylla i och som läraren sedan kan använda som ett hjälpmedel i sitt arbete med att individanpassa undervisningen, och därmed individualisera den efter varje elevs olika förutsättningar. Målgruppen för produkten är därmed främst elever i årskurs tre, men brädspelet kan även användas i närliggande årskurser. Arbetsprocessen har innehållit insamling av forskning, omvärldsanalys, flertalet intervjuer, deltagande design i form av en bildlektion i en tredjeklass samt skapande av själva spelprototypen. Vi har även låtit samma tredjeklass provspela, och utvärdera brädspelet därefter samt samtalat med en klasslärare om spelets potential till att fungera som ett hjälpmedel vid individualisering av undervisningen. 

Författare

Elvira Blom Jenny Westerberg

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..