Sök:

Kulturmöten i klassrummet En kvalitativ intervjustudie av invandrarföräldrars syn på kontakten med den svenska skolan


Studiens huvudsyfte är att undersöka hur kontakten mellan invandrarföräldrar och deras barns skola fungerar. Jag har i mitt arbete utgått från invandrarföräldrarnas synvinkel. Den litteraturstudie som ligger till grund för den utförda empiriska undersökningen berör lagar, flyktinginvandring och mottagande av invandrare i Sverige, skolan i Sverige samt skolan i andra länder. Undersökningen består av intervjuer med fem invandrarföräldrar. Intervjuerna är analyserade ur ett kvalitativt perspektiv och redovisas i form av löpande text. Resultatet tyder på att föräldrarna tycker att kontakten med skolan fungerar bra. De finner att de får den information de behöver för att kunna hjälpa sina barn. De inser vikten av en god kontakt med skolan för att känna sig delaktiga i skolans verksamhet. Det dras många paralleller mellan skolan i Sverige och skolan i hemlandet. Diskussionen och avslutningen tar dels upp informationen till föräldrarna innan skolan börjar och varför den är viktig, samt även hur man använder tolk och varför denna ska vara utbildad.

Författare

Malin Illner

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..