Sök:

Koreografen, dansen, skolan

Hur dansföreställningar kan relateras till gymnasieskolan


Studiens syfte är att undersöka relationen mellan dansföreställningar, skapade för att visas för gymnasieelever, och gymnasieskolans verksamhet. Syftet är även att undersöka hur koreograferna till dessa föreställningar använder sig av gymnasieskolans styrdokument, vad koreograferna tänker om lärares syn på en dansföreställnings relation till gymnasieskolan samt vilka relationer författaren ser mellan föreställningarna och styrdokumenten. I studien används kvalitativa intervjuer med tre koreografer och observationer av dansföreställningar som koreograferna skapat. Resultatet visar att ingen av koreograferna använt sig av skolans styrdokument när de skapat föreställningarna, två av koreograferna kan dock tänka sig att göra det. Föreställningarna relateras istället till skolans verksamhet genom koreografernas uppfattningar om ungdomars liv och genom uppfattningen att skolelever bör få se dans. Författaren såg flera möjliga relationer mellan föreställningarna och skolans styrdokument. Två av koreograferna tror att ju starkare knuten till skolans styrdokument en föreställning är desto troligare är det att lärare vill använda sig av den i undervisningen. Den tredje koreografen menar istället att själva fenomenet att eleverna får se dans är överordnat innehållet eller styrdokumentkopplingen i föreställningen. Ingen generell slutsats kan dras utifrån studien men studien pekar mot att dansföreställningar, som vid skapandet utgår från skolans styrdokument, inte förekommer i stor utsträckning. Att arbeta på det viset, direkt utifrån skolans behov och styrdokument, är något som lämnas till koreografer i framtiden.

Författare

Ellen Sterby

Lärosäte och institution

Luleå/Instituionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..