Sök:

Konflikthantering

Genom att lyssna på eleverna i dialog och samspel


I denna c-uppsatts problematiseras området konflikthantering och anledningen till att människor hamnar i konflikter. Syftet är att beskriva hur pedagoger i den dagliga skolverksamheten arbetar med konflikthantering samt om de har några speciella metoder eller strategier. Vi använde kvalitativa intervjuer som undersökningsmetod till vårt arbete. Syftet bröt vi ner i tre frågeställningar som sökte svar på frågor hur pedagoger arbetar med konflikthantering, deras tankar, erfarenheter och upplevelser inom området. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv på lärande där vi har tagit i beaktning, utifrån ett forskningsperspektiv, att människan hela tiden påverkas av sin omgivning. Resultatet i vår studie är ingen sanning utan det är de intervjuade pedagogernas erfarenheter och perspektiv på konflikthantering samt vår tolkning av vad de sagt. De intervjuade pedagogerna arbetar aktivt med konflikthantering på olika sätt i sin profession. Resultatet av studien är att pedagogerna använder sig av olika strategier beroende på vilka barn som är inblandade i konflikten. En aspekt på hur de arbetar med konflikthantering är att samtala med eleverna om problemet där alla elever ska få uttrycka sin åsikt utan att bli avbruten.

Författare

Maria Ek Madelene Nilsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..