Sök:

Kommunikation som framgångsfaktor i ett byggprojekt

En fallstudie på byggaktörers syn på kommunikation och målbilder.


I dagsläget är byggbranschen hårt styrt av att uppnå hög standard, rätt kvalitet, nå kortare byggtider och dettaska ske till en lägre kostnad. Syftet med denna studie är att undersöka hur viktig kommunikationen ibyggprocessen är, om det finns ett samband mellan kommunikation och om projektet uppnår sitt förväntaderesultat. Vilken betydelse har målbildens förankrande och programmets utformning för projektets chanser attuppnådda det förväntade resultatet. Studien grundar sig på subjektiva resultat, utifrån de medverkandebyggaktörernas uppfattning, och mäter därmed inte frågeställningarna objektiv. Resultatet av de kvantitativaundersökningarna i denna studie visar på att det finns ett samband mellan den allmänna kommunikationen,målbildens tydlighet under projektet och målbildens uppfyllelse. Resultatet visar även att det inte finns någontydlig koppling mellan dessa punkter och kommunicerande av målbilden i projektet. Studien visar att målbildeninte behöver vara gemensam och väll förankrad hos alla medverkande aktörer i det specifika projektet.

Författare

Nellie Karlsson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för teknik och design

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..