Sök:

Klassrumsklimat

ett försök att påverka samarbetet och
klimatet i klassen genom samarbets- och gruppstärkande
aktiviteter


Syftet med vår undersökning var att undersöka elevers sammanhållning och samarbete och om olika samarbets- och gruppstärkande aktiviteter kan påverka samarbetet och klimatet i klassen. Vi genomförde vår undersökning i två olika klasser, en i Australien och en i Sverige. Klasserna bestod av elever i åldern 13-15 år. Vi genomförde arbetet under sju veckor, tre veckor i den svenska klassen och fyra veckor i den australiensiska klassen. Undersökningen gjordes med hjälp av enkäter och observationer. En enkät delades ut före vi inledde arbetet med gruppstärkande aktiviteter, den andra delades ut efter avslutat arbete. Observationer genomfördes i samband med varje lektionstillfälle. Resultatet visar att det skett en viss positiv förändring, det hade dock behövts mycket mera tid för att uppnå ett tillförlitligare resultat. Arbete med gruppstärkande aktiviteter är något som måste göras kontinuerligt under en längre tid för att det ska ge resultat.

Författare

Ulrika Andersson AnnSofie Henriksson

Lärosäte och institution

Luleå/Lärarutbildning

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..