Sök:

"Jag är ingen hipster! Eller är jag?"

En studie om hipsterns framställning i media


Vad är en hipster? Hipstern omges av diffusa och svårdefinierade beskrivningar. Hipsterns egna ovilja att etikettera sig själv som hipster bidrar till att fenomenet är svårfångat. På grund av detta väcks frågor kring fenomenet: Finns egentligen hipstern och vad innefattar hipsterfenomenet? Är det en subkultur eller inte? Är det nojiga och självcentrerade individer? Eller individer med en kulturell, autentisk och framförallt unik smak och raffinerad känsla för stil? Syftet med denna studie är att analysera och belysa mönster i medias framställning samt konstruktion av hipstern och bidra med en djupare förståelse för vad hipsterfenomenet innebär. Hipstern återspeglar det senmoderna samhället med sin motvilja att anpassa sig till kollektivet och därför blir hipstern extra intressant att studera. Av den anledningen har vi valt att undersöka: Hur framställs hipstern i media? I vår studie fann vi tre distinkta diskurser som besvarar hur hipstern framställs. Dessa var: Den ironiska framställningen av hipstern, Hipstern, ett uttryck för dagens samhälle samt Hipsterns levnadsstil och smak. Resultatet visar att hipstern speglar det klimat som finns i samhället idag. 

Författare

Rose-Hanna Pye Sara Melin

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..