Sökresultat:
2 Uppsatser om Hipster - Sida 1 av 1
"Jag är ingen hipster! Eller är jag?" : En studie om hipsterns framställning i media
Vad är en Hipster? Hipstern omges av diffusa och svårdefinierade beskrivningar. Hipsterns egna ovilja att etikettera sig själv som Hipster bidrar till att fenomenet är svårfångat. På grund av detta väcks frågor kring fenomenet: Finns egentligen Hipstern och vad innefattar Hipsterfenomenet? Är det en subkultur eller inte? Är det nojiga och självcentrerade individer? Eller individer med en kulturell, autentisk och framförallt unik smak och raffinerad känsla för stil? Syftet med denna studie är att analysera och belysa mönster i medias framställning samt konstruktion av Hipstern och bidra med en djupare förståelse för vad Hipsterfenomenet innebär.
"Die Hipster Scum!" : En kvalitativ innehållsanalys av hipstern i relation till klass och plats
Sedan 00-talet har Hipstern blivit synonymt med unga, trendkänsliga och urbana människor som anammar en särskild livsstil och bosätter sig i gamla arbetarklasskvarter. Syftet med denna studie är att studera hur Hipstern skildras i media i relation till klass och plats, med fokus på den mediala bilden av Hipstern i Stockholm. Studiens teoretiska urvalsram bygger på Bourdieus teorier om kulturellt kapital och klass samt hans analys av den nya medelklassen ? the new petit bourgoisie. Genom att tillämpa sig av Bourdiues kulturella kapital kan man studera Hipsterns livsstil och smakpreferenser.