Intern marknadsföring
fallstudier av tre tjänsteproducerande IT-företag
Syftet med denna uppsats var att beskriva hur tjänsteproducerande IT-företag använder interna marknadsföringsaktiviteter i syfte att skapa motivation och trivsel så att personalen väljer att stanna på arbetsplatsen. Vidare var vår ambition att studera vilka interna marknadsföringsaktiviteter företag erbjöd sina anställda samt vilka aktiviteter de anställda värderade högst och lägst. För att kunna uppfylla syftet genomförde vi fallstudier på tre tjänsteproducerande IT-företag, Avantra, Frontec Norr samt Genesis-IT. Vi utförde personliga intervjuer med den personalansvariga på respektive företag för att ta reda på hur företaget arbetar med intern marknadsföring. Vidare delades enkäter ut till de anställda för att erhålla deras inställning till interna marknadsföringsaktiviteter. Våra empiriska undersökningar visade att företagen i stor utsträckning tillämpade intern marknadsföring, dock inte på det strukturerade sätt teorin beskriver. Vidare insåg företagen personalens betydelse och erbjöd därför de anställda interna marknadsföringsaktiviteter i syfte att få dem att stanna på företaget. Delaktighet, utbildningar samt trivsamt utformade lokaler var exempel på interna marknadsföringsaktiviteter som samtliga företag erbjöd sina anställda. Undersökningen åskådliggjorde även att meningsfulla arbetsuppgifter var den, av personalen, högst värderade interna marknadsföringsaktiviteten samt att subventionerade luncher värderades lägst.